Den 12:e maj samlades vi igen för en fysisk lunchpresentation på Sällskapet i Stockholm. Vi hade nöjet att lyssna på Per Andersson, Head of Investor Relations på SEB.
Fokuset på presentation låg på SEB som bank och hur de jobbar framgent för att fortsätta vara en attraktiv bank både för privatpersoner och för företag. SEB lyfts ständigt upp i den ansedda konsumentundersökningen Prospera, där de bland annat varit rankade nummer 1 bland banker i Sverige inom kategorin Stora Företag samt ”Finansiella Insititutioner”. De blev även utsedda till Årets Bank av Privata Affärer under 2021 och strävar fortsatt att vara topprankade inom dessa kundundersökningar.
Bankindustrin har som sektor varit i en transformation de senaste åren där det digitala prioriteras över de fysiska och där bankkontor ersätts med internetbank. Trots att de stängt ner lokala kontor är SEB mer tillgängliga än tidigare, med en internetbank som ständigt förbättras och med en telefonsupport som har öppet veckans alla timmar.
En del fokus lades också på hållbarhet och på bankens möjlighet att påverka. De har bland annat tvåhundratusen stora företag, cirka trehundratusen småbolag och en och en halv miljon privatpersoner som kunder. Som bank menar SEB att de har en viktig roll i att finansiera övergången till mer hållbar energi genom finansiering och rådgivning för kundernas omställning.
Den goda kredittillväxten tillsammans med god kostnadskontroll under de senaste åren har resulterat i en bra inkomsttillväxt, vilket Per trodde skulle fortsätta nu med räntor som stiger till mer normala nivåer.
Kontakta oss gärna så berättar vi mer!