I början av juni bjöd vi in våra kunder i Uppsala till en intressant presentation genomförd av Magnus Dalhammar Head of Investor Relations på Investor.
Magnus inledde med att beskriva Investors strategi och fokus. De letar inte primärt efter nya noterade bolag att investera i utan fokus ligger på att vidareutveckla befintliga bolag. Målet med investeringarna ska vara att behålla i en oändlighet. I dagsläget har de en balansräkning som kräver att de skulle behöva sälja av innehav för att kunna öka i ett nytt då de inte vill öka belåningen. För att uppnå de strategiska målen inriktar de sig på att vara bra ägare, ha en attraktiv portfölj och en effektiv verksamhet med en kassa som kan finansiera investeringar. Investor avser att betala stadigt stigande utdelningar varje år, stor del utav värdetillväxten kommer från utdelningar. För att kunna göra det har de satt upp ett avkastningskrav att generera 8-9 % per år samt att öka NAV med 2 % per år.
Trots att fokus för närvarande ligger på att vidareutveckla befintliga innehav så är de alltid öppna för nya möjligheter som dyker upp. Tratten är dock ganska smal. Det måste vara rätt sektor och ett bolag som inte redan har en stark huvudägare. Investor vill äga bolag som är bäst i sin klass, om det visar sig att de inte är det, återstår ett arbete att fortsätta den resan. En viktig parameter som Magnus lyfter fram är kompetensutveckling. Är de inte nöjda med befintlig VD är det viktigt att det finns potentiella kandidater i nivåer under ledningen. De försöker därför hitta människor som med rätt coachning kan bli en bra ledningskandidat om några år. Enligt Magnus är det ett utav deras viktigaste fokusområden som aktiv ägare.
Magnus avslutar med att svara på frågan om hur de skiljer sig från deras konkurrenter som han gärna vill korrigera till kollegor istället för konkurrenter. Han svarar att de är kostnadseffektiva, att det kostar ca. 500-600mkr per år att driva Investor vilket motsvarar 0,1 % utav portföljens storlek. De försöker vara disciplinerade och konsekventa. Han fortsätter med att lyfta fram kassaflödet som skiljer sig från branschkollegor.
Varmt välkommen att kontakta oss för en mer detaljerad sammanfattning eller övriga frågor.