I december anordnades årets sista företagspresentation då vi hade förmånen att lyssna till Anders Trapp, VP Investor Relations, på Autoliv. Under förgående helår räddade Autoliv, genom sina säkerhetsrelaterade produkter för bilen, 35 000 liv, undvek 450 000 olyckor/skador och har som framtida ambition att rädda 100 000 liv årligen. Bolaget tillverkar och säljer primärt krockkuddar, säkerhetsbälten och rattar – ofta som en helhet, i linje med vad biltillverkarna efterfrågar. Autoliv ökar leveransvärdet per bil runt 2% årligen och till detta adderas bilproduktions allmänna tillväxt, som förstås kan se olika ut beroende på marknad. Anders tror på tillväxt i bilbranschen under lång tid, delvis utifrån att en mer utvecklad kollektivtrafik samt bilpooler etc. endast är aktuellt och attraktivt i storstäder i västvärlden. I en stillastående bilmarknad kan Autoliv dock förväntas växa runt 4% årligen och Anders framhäver även hur Autoliv historiskt varit duktiga på att ta marknadsandelar.